Syns du inte så finns du inte – av Rikhard Tiittanen

Syns du inte så finns du inte – av Rikhard TiittanenDouble exposure of man using the virtual reality headset

Sedan snart ett år tillbaka jobbar Rikhard för Gula Hunden Webbyrå som webbdesigner. Han har blivit en stor del av vår verksamhet och varit med på vår resa från ”ingenting” till ”plötsligt händer det”. Häromdagen skrev han ner sina tankar om varför man behöver marknadsföra sig, inte minst på webben. Något som vi har pratat om många gånger. Mina egna tankar i samma ämne publicerade jag på foretagande.se och lägger in Rikhards syn på saken här på min blogg :-).

Syns man inte, finns man inte

Marknadsföring är A och O. Du kanske tänker som företagare att du redan har kunder så det räcker och blir över, företaget kanske går jättebra och du kan leva på det eller så går företaget kanske sämre och du får vända på varje krona för att få det att gå runt. Oavsett hur företaget går idag, så är det viktigt att man syns. För om man inte syns, hur ska då kunden hitta en? Man skulle kunna jämföra det med att leta efter en nål i en höstack.

Jag har inte tid

Jag har inte tid är nog det vanligaste man känner som företagare idag. Tid är pengar, ja så är det verkligen som företagare. Men att tänka att man inte har tid att annonsera är fel. Gör du annonseringen helt själv så kostar det givetvis inte lika mycket som att anlita en byrå, det är din lön som det handlar om. Men du kanske hamnar efter med nåt annat. Sen måste du också tänka på att en dålig annons minns ingen, så om du inte vet vad du gör, ta hjälp av en byrå istället.

Men vilken kanal ska jag annonsera i?

Förr annonserade man mer eller mindre i tidningar, med affischer, flyers, radio eller tv-reklam till exempel. Idag så lever vi i en digital värld där annonser finns i princip överallt. Att veta vilken kanal man ska välja är inte alltid det lättaste. När du ska välja en byrå för att få hjälp med annonsering, se till att de kan hjälpa dig med att välja rätt mediakanaler. Om du ska annonsera på Facebook, i tidning eller i radion till exempel.

Att synas

Att idag ha en hemsida eller inte, det är inte ett svårt val. En hemsida kan vara enbart en sida med lite information om företaget och kontaktinformation. Lika så är det med Facebook, se till att företaget har en sida på Facebook. Sen kan du självklart ha Twitter, Instagram mm, helt beroende på vad företaget jobbar inom.

SEO

En stor sak idag för att synas när man har en hemsida är att sökmotoroptimera sidan så att den hamnar högre upp i resultatet på sökmotorer till exempel Google. Man kan även styra trafik till sidan genom så kallade satellitsidor som även ökar sökresultatet på sökmotorer. Men se till att din hemsida är mobilanpassad, annars så får du jobba mycket mer med SEO jämfört med dina konkurrenter.

Hemsida av färdig mall

Men jag har ju en hemsida säger du. Du installerade en färdig mall och byggde en hemsida av den. Du kände att det var lätt, yes tänker du. Men för mig som är Webbdesigner så kan det inte bli mer opersonligt. Jag ser direkt om en hemsida är byggd av en mall och driver man ett företag, oavsett hur stort eller litet det är så ska en hemsida kännas proffsig och förmedla ett budskap, den tjänst eller produkt man vill sälja.

När jag pratar om mallar så pratar jag om standardmallar som följer med till exempel WordPress. Dessa kan du anpassa till viss del, byta headerbild, ändra lite färger osv. Vi på Gula Hunden Webbyrå bygger våra mallar helt och hållet från grunden, och de demomallar du kan ta del av är bara förslag på hur en hemsida kan se ut. Vi kan således anpassa mallen totalt efter dina önskemål vad gäller färg, bilder, lägga till/ta bort något och mycket mera. Samtliga sidor vi bygger är responsiva, de anpassas automatiskt efter om du surfar via dator, mobil eller surfplatta.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.