Nu höjer vi priserna

Normala priser istället för underpriser

Efter 1,5 år har vi äntligen hamnat i ett läge då jobben ramlar in och vi har jättemycket att göra. Det är hur kul som helst och vi kan ta bättre betalt. Normala priser istället för underpriser. Vi har fortfarande låga priser jämfört med de flesta seriösa webbyråerna och ingen har reagerat på att vi skulle vara dyra på något sätt. Tvärt om.

Nu höjer vi prisernaUnder våra första 18 månader har vi successivt blivit bättre på att ta rätt betalt så det är knappast någon chockhöjning på gång, bara ännu en justering till ett mer normalt läge. I början rabatterade jag allt möjligt och min stackars kompanjon fick sitta och programmera för typ 10 kr i timmen :-D. Den tiden är för länge sen förbi. Jag förstod ganska snabbt hur jäkla mycket jobb vi lägger ner på att leverera något som fungerar och inte bara ser snyggt ut. Jag har också förstått att de allra flesta kunder gärna betalar för vår tid för att slippa göra jobbet själva, precis som vi gör med saker som vi inte är experter på. Inget konstigt alls. Verkligen inte.

Krångligt med olika prislistor

Nu sitter vi med olika prislistor för olika kunder och det är ganska krångligt att hålla reda på allt varje gång man ska fakturera, men vi får väl helt enkelt betala för ett system som håller reda på det åt oss. Det är ju så det funkar. Vi betalar hellre någon annan för att få loss vår tid och göra sånt vi är bättre på istället. Inget konstig alls. Verkligen inte.

En sak är säker – vi vill inte höja priserna för våra gamla kunder. De gav ju oss chansen när vi inte hade massor av referenser och historik. De litade på oss och det är vi tacksamma för.

Testa att inte pruta bort din lönsamhet

Alla verksamheter är olika och har olika marginaler. Tjänster går inte att prissätta på samma sätt som produkter osv, men om du precis har startat upp en verksamhet och känner dig lite osäker och ofta sänker dina priser för att få en order så vill jag ge dig ett råd.Testa istället att förklara hur mycket tid och engagemang du kommer att lägga på jobbet och förhandla inte. Jag tror du kommer bli förvånad över hur lite beloppet kan betyda jämfört med vad din kund värderar i tidsbesparing, lösning på ett problem eller ökad försäljning av sina egna produkter och tjänster.

Överleva

Det viktigaste är förstås att både du och din kund tjänar på det du levererar. Allt annat är antingen oseriöst eller en olönsam affärsidé på längre sikt. Om du nu inte driver en ideell verksamhet.

Nu ska jag uppdatera priserna på vår hemsida och i våra offertmallar. Häpp.

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.