Marknadsför ditt företag

Tala om att du finns

Ett nystartat företag är helt okänt naturligtvis och behöver marknadsföring i någon form. När jag och min kompanjon startade vårt företag, tryckte vi upp flyers och delade ut till företag i vår kommun. Ibland åkte jag runt i bilen, ibland på cykeln. Jag tror jag delade ut ca 100 flyers på två dagar och resultatet blev noll nya kunder. Än så länge. En vacker dag kanske någon av dessa företag behöver våra tjänster och då hoppas jag att de kommer ihåg vårt namn. I annat fall kanske de känner igen namnet ifall jag ringer upp dem i framtiden.

Jag satte också dekaler med vår logga och domänadress på min bil. Den skyltplatsen är gratis (förutom den blygsamma kostnaden för att trycka dekalerna) och är dessutom hela tiden i rörelse. Alltid något. Jag vill såklart att vårt varumärke ska synas så mycket som möjligt, till en så låg kostnad som möjligt.

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring är så mycket mer än annonsering i Dagens Industri, en jingel i Rix FM eller bilder på unga kvinnor med tusenlappar i händerna på bussens baksida . Marknadsföring är alla aktiviteter du gör för att ditt företag och dina tjänster eller produkter ska bli kända för andra och då allra helst för din målgrupp. Du kan berätta om ditt företag för alla du känner tills de inte orkar lyssna längre. Du kan annonsera i tidningar, på sociala media eller på webben. Sätta upp skyltar, dela ut flyers, göra reklam i TV eller radio, sätta dekaler på din båt, bil, barnvagn, eller ha din logga på dina kläder. Du kan blogga, twittra, instagramma, lägga ut videopresentationer på Youtube, skicka brevduvor eller ställa dig på Sergels Torg och skrika ut ditt budskap.

online-marknadsforing

All marknadsföring kostar pengar eller tid. Du väljer hur mycket du vill investera och du avgör själv om du tror att din investering kommer att löna sig.

Online-marknadsföring

Eftersom jag driver en webbyrå är det förstås naturligt för mig att använda online-marknadsföring. Förutom att det är enkelt är det också en metod som jag personligen tror når flest potentiella kunder till lägst kostnad. Sverige toppar statistiken över internetanvändande i hela världen! Drygt 90 % av svenskarna använder internet. Vi delar den topplaceringen med endast sex länder; Norge, Island, Danmark, Finland, Nederländerna och Nya Zeeland.* Vilken annan tidning, tv- eller radiokanal kan skylta med de siffrorna?

Ett starkt budskap på webben

Om du inte har en egen hemsida, kan inte potentiella kunder hitta dig på nätet. Javisst, de kan hitta dig på Eniro, Hitta.se, Solidinfo, Allabolag och liknande sajter, men kanske vill du framföra ditt eget budskap på ditt eget sätt? En hemsida kan vara snygg och informativ, men det är mycket bättre om den talar om för besökaren varför ditt erbjudande är unikt. Vad får dina kunder av dig? Då menar jag inte vilka tjänster eller produkter de får, jag menar vilket mervärde kan dina kunder få av dig som de inte kan få av dina konkurrenter? Ta mitt företag som exempel. Vi säljer webbtjänster, men vi levererar ökad försäljning för våra kunder genom synlighet och närvaro på webben. Det är vårt budskap och vårt löfte. Produkt- och tjänstebeskrivningar är en annan sak, det är inte marknadsföring.

För oss som inte har en butik, en stor budget eller möjlighet att skylta längs E4:an ser jag webben som ett stort skyltfönster. Med rätt strategier kan det skyltfönstret vara mer lukrativt än traditionell marknadsföring. Din hemsida bjuder in dina kunder till ditt företag. Den talar om vilka som driver företaget, varför ni driver företaget och hur ni gör det. Den informerar era kunder om vad ni gör och varför de ska välja er och inte någon av era konkurrenter. En personlig, ärlig och genomtänkt presentation och bilder på de som arbetar i företaget är mer eller mindre ett måste, om man är stolt över sin verksamhet och inte har något att dölja.

Kostnad för online-marknadsföring

Förutom att ha ett eget skyltfönster (hemsida) på webben, är det också enkelt och relativt billigt att köpa annonser online. Ta Google AdWords som exempel. Du vet vad varje klick på din annons kostar, du bestämmer maxkostnaden per dygn, du betalar bara för de klick som görs på din annons. Visningarna av annonsen är oftast tiofalt många fler än klicken. Det känns mer rättvist på något sätt tycker jag. Att bara betala för de som faktiskt är intresserade av min annons. Dessutom är det enklare att mäta om min annons gav nya affärer eller inte.

Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn och liknande media behöver inte kosta en enda krona, om du inte köper annonser, men sociala medier kräver istället mycket av din tid. Du får själv avgöra om du har råd med den tiden, eller om det är värt det.

Sökoptimera din hemsida

Sist men inte minst. En egen hemsida för din verksamhet är ett måste (om du frågar mig), men det räcker inte med att ha en hemsida om ingen hittar dit. Om du skapar din egna hemsida själv, var noga med att den är åtminstone on-page sökmotoroptimerad. Se till att innehållet har god kvalitet och är relevant för din verksamhet. Formulera dig så som du tror att dina kunder vill läsa i första hand. Dela upp innehållet i olika avsnitt och sidor och använd tydliga rubriker. Bjud på nyttiga tips och råd. Se till att bilderna är sökbara och att din din webbplats har rätt url:er, titlar, nyckelord och metabeskrivningar.

Om du är osäker på sökmotoranpassning av din hemsida – kontakta mig, jag finns här.

 

*Källa: ”Svenskarna och internet 2014 – En årlig studie av svenska folkets internetvanor”. Läs hela rapporten här eller besök www.iis.se.

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.